Menisküs Tedavisi Ankara

Menisküs; diz bölgesinde bulunan ve C şeklini andıran, bir yapıdır. Görevi; diz bölgesindeki kıkırdakların hasar görmesini engellemek ve dizin işlevlerini korumaktır. Menisküs yaralanmaları, sporcularda oldukça sık görülür. Aynı zamanda, fiziksel aktivite sırasında da menisküs hasarı meydana gelebilir.  Menisküs hasarları, travmaya bağlı oluşabileceği gibi, ilerleyen yaş nedeniyle ortaya çıkan dezenformasyonla da ilişkili olabilir. Menisküs yırtılması gibi ciddi menisküs hasarları, dizin hareket kapasitesini ciddi şekilde azaltarak, kişinin yaşam kalitesini düşürebilir. Bu nedenle mutlaka uygun yöntemle tedavi edilmesi gerekir.

Menisküs tedavisi için Ankara’da bulunan kliniğimizle iletişime geçebilirsiniz. Uzm. Dr. Nural Aydın’a danışarak, uygun tedavi süreci hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

Menisküs Nedir?

Menisküs, kaval ve uyluk kemikleri arasında bulunan yapıdır. Menisküs, diz bölgesindeki kıkırdak dokuyu korur ve diz ekleminin hareketliliğini sağlar. Aynı zamanda, diz bölgesinde yer alan kemik ve eklemlerin sürtünmeden, uyumlu bir şekilde hareket etmesini sağlayarak, vücut ağırlığının dengeli bir şekilde dağılmasına yardımcı olur.

Menisküs, aslında, dizdeki yarım ay şeklindeki bölgeyi ifade eder. Ancak menisküs bölgesindeki yırtıklar, halk arasında “menisküs” olarak adlandırıldığı için bu bölgedeki hasarlar da genel olarak “menisküs” olarak bilinmektedir.

Menisküs Neden Olur?

Menisküs, özellikle sporcuların ve yoğun fiziksel aktivitede bulunan kişilerin çokça karşılaştığı bir durumdur. Yanlış ya da ani bir hareket yapılması, menisküse zarar vererek, menisküs yırtılmasına neden olabilir. Menisküs hasarlarının başlıca sebepleri şunlardır:

• Doğrudan dize alınan darbe
    • Dizin üzerine düşme
    • Ayakların yere sabit bastığı durumda dizin yana dönmesi
    • Vücut ağrılığının dizlere dengeli bir şekilde dağıtılmaması ve ağırlığın tek tarafta toplanması
    • Trafik kazaları
    • Yaşa bağlı olarak gelişen dezenformasyonlar
    • Dizde kireçlenme
    • Futbol, kayak, dans, jimnastik gibi sporlarda dizin dönmesine neden olacak hareketler

Menisküs Belirtileri Nelerdir?

Menisküs yırtıldığında ortaya çıkan ilk şikâyet, diz bölgesinde ağrı ve şişliktir. Bu belirtiler göz ardı edilir ve tedavi edilmezse şikâyetler artarak, daha komplike hâle gelebilir. İlerleyen dönemde, özellikle merdiven inip çıkarken ya da yürürken, dizlerde şiddetlenen ağrı görülebilir. Buna ek olarak, fiziksel hareket esnasında dizden ses gelmesi, dizlerin boşaldığını ve eklemlerin birbirine sürtündüğünü hissetme gibi belirtilerle de karşılaşılabilir. Menisküs yırtılmasının yaygın belirtileri:

• Dizde ağrı
    • Diz bölgesinde şişlik
    • Dizin hareketinin kısıtlanması
    • Diz eklemlerinin kilitlenmesi
    • Dizin düz bir şekilde açılamaması ve tam olarak kapatılamaması

Bu belirtilerin ne zaman meydana geldiği ve şiddeti önemlidir. Belirtilerin görülmesinden itibaren zaman kaybetmeden tedaviye başlamak gerekir. Tedavi edilmeyen durumlarda şikâyetler artarak, kişinin günlük yaşantısını kısıtlayabilir. Tedavi edilmeyen menisküs, diz eklemleri ve kemiklerde farklı hasarlara da yol açabilir. İlerleyen durumlarda ameliyat gerekebilir ve tedavi zorlaşabilir.

Menisküs Nasıl Tedavi Edilir?

Ankara menisküs tedavisi, bu bölgenin aldığı hasarın boyutuna ve yırtılmanın büyüklüğüne göre değişiklik gösterir. Kimi durumlarda menisküs tedavisindeki ilk aşama, bölgeye soğuk kompres uygulanması, dizin vücuttan yüksekte tutulması ve dinlenme şeklindedir.

Cerrahi müdahaleye ihtiyaç duyulan durumlarda artroskopi yöntemiyle tedavi sağlanabilir. Bu yöntem, yırtılan menisküsün onarılmasına yönelik kapalı ameliyat uygulamasıdır. İyileşme süreci hızlı olduğundan, menisküs tedavisinde tercih edilen bir yöntemdir.

Yırtık ciddi boyutlarda değilse, ilaç tedavisi ve egzersiz önerilebilir. Bu aşamada en önemli nokta; dizi fazla zorlamamak ve istirahat etmektir. İlaç ve dinlenmeye ile ilerleme kaydeden olgularda, dizin, hareketliliğini tekrar kazanabilmesi için fizik tedavi ve egzersiz uygulanabilir.

Fizik Tedavi ile Menisküs Tedavisi

Menisküs yaralanmalarında, en etkili tedavi yöntemlerinin başında fizik tedavi ve rehabilitasyon gelir. Özellikle hafif ve orta şiddetli vakalarda, fizik tedavi çoğu zaman tek başına yeterli olabilmektedir. Aynı zamanda, menisküs ameliyatı sonrasında da diz bölgesinin çeşitli egzersizlerle desteklenmesi gerekir. Bu açıdan, cerrahi uygulama sonrası rehabilitasyon süreci de fizik tedaviyle birlikte yürütülebilir. Fizik tedavi ve egzersiz yardımıyla, dizi tekrar güçlendirmek, eklemlerin hareketliliğini sağlamak ve kasları kuvvetlendirmek mümkün olabilir.

Ankara Menisküs Tedavisi

Menisküs tedavisinde ilk aşama, menisküste meydana gelen yaralanmanın doğru bir şekilde tanımlanmasıdır. Menisküs hasarına bağlı olarak uygun bir tedavi planı belirlenir. Egzersiz ve fizik tedavi, bu süreçte önemli bir destekleyicidir. Bu noktada, doktorunuzla birlikte sizin için uygun olan egzersiz programını belirlenmesi gerekir. Düzenli olarak uygulayacağınız fizik tedavi planı, kaslarınızı güçlendirerek, eklemlerinizin eski dengesine ulaşmasına yardımcı olacaktır.

Ankara’da menisküs yırtıkları ve tedavisi hakkında daha detaylı bilgi almak için Uzm. Dr. Nural Aydın ile iletişime geçebilirsiniz.