Omuz Yırtıkları Ankara

Omuz yırtığı her yaştan insanda görülebilen bir sağlık problemidir. Gençlerde genellikle travmatik durumlar ile ortaya çıkan omuz yırtıkları, ileri yaşlardaki insanlarda dejeneratif yırtıklar (zamanla omuzdaki rotator manşet kaslardaki yıpranmaların ve aşınmaların etkisiyle oluşan yırtıklar) şeklinde görülmektedir. Dejeneratif yırtıkların görülme sıklığı daha fazladır. Omuz yırtığının tedavisi kişiden kişiye göre değişmektedir. Başta fizik tedavi ve rehabilitasyon olmak üzere farklı tedavi yöntemleri bulunmaktadır ve hastanın durumu tedavi yönteminin seçilmesinde belirleyici olmaktadır.

Omuz yırtığı hakkında daha fazla bilgi almak için yazımızın devamını okuyabilirsiniz. Omuz yırtıkları ve tedavisi ile ilgili daha detaylı bilgi almak için Ankara’daki kliniğimizi ziyaret edebilir; Uzm. Dr. Nural Aydın’la iletişime geçebilirsiniz.

Omuz Yırtığı Nedir?

Rotator manşet kasları, omuz çevresinde rotasyonel hareket yapacak şekilde bulunan omuz kaslarıdır. Rotator kaslarımızı gündelik hayatımızda oldukça fazla kullanırız. Kolumuzu kaldırırken, nesneleri tutarken, fırlatırken, spor yaparken ve daha birçok fiziksel aktivite sırasında bu kaslar çalışır. Rotator kas grubunun gündelik hayatımızda aktif olarak kullanılması, bu bölgeyi travmalara açık hâle getirmektedir.

Omuz yırtıkları genellikle omzun hareketini sağlayan rotator manşet (döndürücü manşet) tendomlarındaki yırtıklardır. Omuz hastalıklarının büyük bir çoğunluğunun bu rotator kılıf kaslarıyla ilgili olduğunu söyleyebiliriz. Yırtık başlangıcı; bölgedeki tendonların dejenerasyonu (bozulması) ya da tendonların yırtılması şeklinde kendini gösterebilir.

Omuz Yırtığı Nasıl Olur?

Omuz yırtıklarının oluşmasında iki etkenden söz edebiliriz:

1. Travmatik durumlar sonucu oluşan yırtıklar: Omuz üstü düşme, bir yerde asılı kalma gibi kasları zorlayan durumlarda, rotator kılıfta yırtılmalar meydana gelebilir.
    2. Zamanla oluşan (dejeneratif) yırtıklar: Zamanla rotator kasların kullanımına bağlı olarak tendon yapısının bozulması ve incelmesi ile yırtıklar oluşabilmektedir. Tendonlardaki aşınma, zaman içerisinde, yavaş yavaş gelişir. Ellili yaşlardan itibaren dejeneratif yırtıkların görülme sıklığının arttığını da söyleyebiliriz. Bu tür yırtıklarda, risk yaş ile birlikte artsa da gençlerde ve sporcularda da omuz yırtığı olabilir. Meslek gereği tekrarlayan omuz hareketleri yapmak, dejeneratif yırıkların oluşumunu tetikleyebilir.

Dejeneratif yırtıkların görülme sıklığı travmatik yırtıklara oranla daha fazladır.

Omuz Yırtığı Belirtileri Nelerdir?

• Omuz ağrısı
    • Kolda yorulma ve güçsüzlük
    • Geceleri istirahat sırasında ortaya çıkan kol ağrıları
    • Gündelik aktivitelerde (üstte bulunan raflara uzanmak, bir şeyleri yukarı kaldırmak vs.) kol kullanılırken ortaya çıkan ağrılar
    • Hareket kısıtlılığı
    • Omuzdan ses gelmesi

Bazı durumlarda omuz yırtığı olmasına rağmen ağrı görülmeyebilir. Ağrı, sadece tetikleyiciler olduğunda hissedilebilir.

Omuz Yırtığı Kimlerde Görülür?

• 50 yaş ve üstü kişiler
    • Omuz kullanımının yoğun olduğu sporları yapan kişiler ve sporcular (golf, tenis, yüzme vs.)
    • Tekrarlayan omuz hareketlerinin olduğu mesleklerde çalışan kişiler (boyacılar vs.) omuz yırtığı için risk grubundadır.

Yaşın ilerlemesiyle birlikte hastalığın görülme sıklığı, rotator kaslardaki yıpranmalara ve aşınmalara bağlı olarak artar. Yaşın yanı sıra omzun üstüne düşme, omza uygulanan baskı gibi travmatik durumlarda da omuz yırtıkları oluşabilmektedir. Omzun kullanımına bağlı olarak gençlerde ve sporcularda görülme ihtimali de vardır.

Omuz Yırtığı Teşhisi Nasıl Konur?

Omuz yırtığı teşhisi koyabilmek için öncelikle hasta öyküsü dinlenir. Hekim tarafından detaylı fiziki muayene yapılır ve röntgen, ultrason, MR gibi görüntüleme yöntemleri kullanılır. Bütün sonuçların değerlendirilmesi ile omuz yırtığı teşhisi konulabilir.

Omuz Yırtığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hastanın yaşam kalitesini yükseltmek ve omza hareket kapasitesini kazandırmak için yırtığın mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Erken tanı ve tedavi hastalığın ilerlemesinin engellenmesi ve şikayetlerin ortadan kalkması bakımından önemlidir. Erken dönemde başlanan fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları ile omuz yırtığı, cerrahi işleme gerek bile kalmadan, tedavi edilebilir.

Omuz yırtığı tedavilerinde asıl amaç; ağrının ortadan kaldırılması ve omza/ kola kaybettiği işlevselliğin kazandırılmasıdır. Tedavi sürecinde, omuz çevresi kasların güçlendirilmesi gereklidir. Omuz yırtıklarının tedavisinde ilk başvurulması gereken yöntem, fizik tedavi ve rehabilitasyondur. Hastanın yaşı, cinsiyeti, mesleği, spor ve aktivite yoğunluğu, genel sağlık durumu ve yırtığın durumu değerlendirilerek hasta için en uygun tedavi planı uygulanır.

Ankara Omuz Yırtığı Tedavisi

Omuz yırtığı tedavisinde fizik tedavinin rolü büyüktür. Cerrahiye ihtiyaç duyulmayan, hafif ve orta şiddetli omuz yırtıklarında fizik tedavi ve rehabilitasyon yeterli olabilir. Eğer hasta cerrahi operasyon geçirecekse, dokuların iyileşmesi ve ameliyattan kaynaklanan hareketsizliğin giderilmesi için de fizik tedaviye ihtiyaç vardır. Cerrahiden sonra, hastanın durumuna ve iyileşme sürecine göre pasif, yarı pasif yarı aktif ve sonra aktif hareketler ile hastanın normal yaşantısına dönmesi amaçlanır. Doku ve tendonların tam anlamıyla iyileşebilmesi için hastanın ev egzersizleri konusunda bilinçlendirilmesi de fizik tedavi sürecinin bir parçasıdır.

Ankara’da omuz yırtığı tedavisi hakkında daha fazla bilgi almak için kliniğimizle iletişime geçebilir ve randevu alabilirsiniz.