Topuk Dikeni Ankara

Ankara topuk dikeni; özellikle sabah ilk ayağa kalkıldığında ve uzun süre ayakta kalma durumunda kendini belli eden bir ayak tabanı hastalığıdır. Hastalığın en karakteristik belirtisi; ayak tabanında kendini gösteren, yoğun ağrılardır. Ayak tabanındaki ağrılar dinlenme hâlinde pek fazla hissedilmeyebilir. Ancak kişi hareket hâlinde iken artar. Bu nedenle yoğun tempoda, beden gücü ile çalışan kişiler için yaşam kalitesini olumsuz etkileyebilir. Topuk dikeni, tedavi edilmediği takdirde ilerler. Bu nedenle mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Topuk dikeni tedavisinde en etkili yöntem ise fizik tedavi ve rehabilitasyondur.

Yazımızı okuyarak topuk dikeni hastalığı hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Topuk dikeni ve tedavisi hakkında daha detaylı bilgi almak için Ankara’daki kliniğimize uğrayabilir ve Uzm. Dr. Nural Aydın’la iletişime geçebilirsiniz.

Topuk Dikeni Nedir?

Topuk dikeni, topuk bölgesinde oluşan bir kemik çıkıntısıdır. Topuk kemiğinin alt kısmında biriken kalsiyum, bu çıkıntının oluşmasında temel etkendir. Topuk dikeni olarak adlandırdığımız bu çıkıntı, hareket hâlinde iken artan, dinlenirken ise azalan ağrılara neden olur.

Topuk Dikeni Nasıl Oluşur?

Ayaklar, gündelik yaşantımızda vücudun tüm yükünü taşıyan uzuvlarımızdır. Birçok küçük kemiğin birbirine bağlanmasıyla ve eklemleşmesiyle oluşan, esnek ve kıvrımlı bir yapıya sahiptir. Ayağın alt bölgesinde, topuk kemiği ve ayak parmaklarını birbirine bağlayan bir doku bulunur. Bu dokuda meydana gelen travmalar sonucunda, bağ dokusundaki liflerde küçük yırtılmalar oluşmaya başlar. Topuk kemiğinin alt kısmında biriken kalsiyum, zamanla bu yırtıklardan dışarıya doğru sızarak, kemiksi bir yapı oluşturur. Oluşan bu çıkıntı, topuk dikeni olarak adlandırılır.

Topuk Dikeni Belirtileri Nelerdir?

Topuk dikeninin en önemli ve belirgin bulgusu topuk altında oluşan ağrı ve yanma hissidir. Özellikle sabahları, ayağa ilk kalkıldığında ve dinlenme sonrasında ayağa kalkma sürecinde hissedilen ağrı, akla topuk dikeni şüphesini getirir. Uzun süre ayakta kalma sonucu hissedilen ağrı, topuk bölgesindeki şişlikler, ısı artışı, kemik parçaları ve çıplak ayakla yürüme zorluğu gibi belirtiler de görülebilir.

Topuk Dikeni Neden Olur?

Yanlış ayakkabı seçimi, yürüyüş bozuklukları (ayak kemiklerine ve bağlara yüklenen ağırlığın yanlış dağılması) ve fazla kilolu olmak, topuk dikeni oluşmasına etki eden faktörlerdir. Bununla birlikte, topukların zemine sert bir şekilde temas ettiği sporlar da dokularda hasara neden olarak, topuk dikeni oluşmasına zemin hazırlar.Uzun süre ayakta kalmayı gerektiren mesleklerde çalışmak da topuk dikeni oluşma riskini artırır.

Fizik Tedavi İle Topuk Dikeni Tedavisi

Topuk dikeni tedavisinde en etkili tedavi yöntemi fizik tedavidir. Çeşitli aletlerle yapılan düzenli egzersizler, soğuk ve sıcak uygulamalar, tabana yapılan masaj gibi yöntemler kullanılabilir. Fizik tedavi egzersizleriyle kaslara binen yükün dağıtılması, germe hareketleriyle ağrını azaltılması hedeflenir. ESWT, kortizon enjeksiyonu gibi yöntemler de topuk dikeni tedavisinde kullanılan diğer yöntemlerdir.

Topuk dikeni tedavisinde oldukça etkili olan ESWT (Extracorporeal Shock Wave Therapy) metodu %80-90 oranında başarılı sonuç vermektedir.  Şok dalga tedavisi olarak bilinen ESWT yöntemi topuk dikeni tedavisinde sıklıkla kullanılan bir fizik tedavi yöntemidir ve başarı oranı oldukça yüksektir. Topuk dikeni tedavisinde ESWT yöntemi, üretilen basınç dalgalarının özel bir başlıkla topuk dikenin olan bölgeye uygulanmasıyla yapılır. Genellikle 10-20 dakika arası süren 3-5 seansta tedavi tamamlanmaktadır. Tedavinin ardından topuk dikeninin tekrarlama ihtimali düşüktür.

Cerrahi müdahalenin olmaması, anestezi alınmaması, ayakta bir tedavi olması ile hastaların gündelik yaşantılarına hızlı bir şekilde dönebilmesi ESWT tedavisinin önemli bir avantajıdır. Bu tedavinin yüksek başarı oranına sahip olması ve tekrarlama oranın düşük olması da bu yöntemin avantajları arasındadır.

Ankara Topuk Dikeni Tedavisi

Topuk dikeni tedavisinde, hastalığın ne kadar ilerlediği göz önünde bulundurularak ve hastanın durumu değerlendirilerek en uygun tedavi yöntemi belirlenir. Tabanlık kullanımı, egzersizler ve fizik tedavi yöntemleri topuk dikeni tedavisinde en etkili yöntemlerdir. Hastalığın ilk evrelerinde, hastanın yaşam alışkanlıklarının değiştirilmesi ile kademeli olarak düzelme hedeflenir. Kilo vermek, ayak sağlığına uygun ayakkabılar giymek, topuk yastığı kullanımı, bölgeye buz uygulamaları, ayak bantlamaları, ayakta kalma süresinin dengelenmesi gibi birtakım yöntemler tercih edilebilir. Bu yöntemlerin yetersiz kaldığı durumlarda ise fizik tedavi ile semptomların kontrol altına alınması mümkündür. Ayak tabanına ve bacakların arka kas gruplarına yapılan germe egzersizleri, ayak tabanının rahatlatılmasını sağlayarak topuk dikeni şikâyetlerinin azalmasına yardımcı olacaktır.

Ankara’da topuk dikeni tedavisi ve fizik tedavi yöntemleri hakkında daha detaylı bilgi sahibi olmak için kliniğimizle iletişime geçebilirsiniz.