Fibromiyalji Tedavisi Ankara

Fibromiyalji; yaygın ve gezici kas iskelet sistemi ağrıları ile karakterize olan, kronik bir rahatsızlıktır. Fibromiyaljiden kaynaklanan ağrılar, dönemsel olarak artıp, azalabilir. Ağrı şikâyetine, rahatsızlığın şiddetine göre, farklı fiziksel şikâyetler de eşlik edebilir. Fibromiyalji, toplumun yaklaşık %3 – 6’sında görülebilen bir rahatsızlıktır. Her yaşta ortaya çıkabilir. Ancak 20 – 50 yaş arasında görülme sıklığı daha fazladır. Kadınlarda ise erkeklere oranla yaklaşık 8 – 10 kat daha fazla görülür.

Fibromiyalji hastalığının teşhis ve tedavisi için fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanına başvurabilirsiniz. Bu konuyla ilgili olarak, Ankara’da bulunan kliniğimizle iletişime geçerek Uzm. Dr. Nural Aydın’dan randevu alabilirsiniz.

Fibromiyalji Nedir?

Fibromiyaljiyi, “kronik bir yumuşak doku romatizması” olarak tanımlayabiliriz. Fibromiyaljinin en belirgin semptomu vücuttaki ağrılardır. Fibromiyalji, vücutta belirli bölgelerde hassasiyet, kemik ve kaslarda ağrı ve yorgunluk gibi şikâyetlerle ortaya çıkar. Uyku problemlerine yol açabilir ve depresyon gibi bazı psikolojik rahatsızlıklarla birlikte seyredebilir. Bu açıdan, hayat kalitesini düşüren ve günlük yaşantıyı olumsuz etkileyen bir rahatsızlıktır.

Fibromiyalji Belirtileri Nelerdir

Fibromiyaljinin en yaygın belirtileri, başın arka kısmı, omuz, kalça, dirsek ve diz gibi vücudun belli bölgelerinde uzun süre devam eden ve sebebi bilinmeyen ağrıdır. Bu bölgeler, “tetik noktaları” ya da “fibromiyalji noktaları” olarak adlandırılır. Kişi, bu tetikleme noktalarına baskı uygulandığı sırada acı hisseder. Aynı zamanda bu bölgelerde oluşan ağrı, vücudun diğer bölgelerinde ağrı oluşmasına da neden olabilir. Ağrının şiddeti ya da süresi değişkenlik gösterebilir. Bunun dışında aşağıdaki belirtiler de fibromiyaljiye işaret edebilir:

• Vücudun belirli bölgelerinde hassasiyet
    • Depresyon ya da depresif ruh hali
    • Anksiyete
    • Düşük uyku kalitesi ve uykusuzluk
    • Dinlenme sonrası ya da uyku sonrasında hâlâ yorgun hissetme
    • Çabuk yorulma
    • Odaklanma zorluğu
    • Düşük enerji seviyesi ve hareketliliğe karşı düşük direnç
    • Hafıza sorunları

Genellikle bu belirtiler, kadın hastalarda, erkeklere oranla daha şiddetli görülür. Ağrı, kadınlarda daha yoğundur. Bununla birlikte, fibromiyaljiye sahip kadınlarda regl dönemleri daha ağrılı geçebilir. Kadınlarda menopoza geçiş süreci de fibromiyalji belirtilerinin artışına neden olabilir.

Bu belirtiler, ataklar hâlinde de yaşanabilir. Kişi, belli zamanlarda artan ağrı ve yorgunluk hissedebilir. Atak döneminde depresif ruh hali, sindirim sorunları, uykusuzluk gibi belirtiler yoğunlaşabilir.

Fibromiyalji Neden Olur?

Fibromiyaljinin nedenleri kesin olarak bilinmemektedir. Fakat bu durumu tetikleyen bazı unsurlar olduğu düşünülmektedir.

• Genetik faktörler: Fibromiyaljinin oluşmasındaki en önemli faktör genetik yatkınlıktır. Ailede fibromiyalji öyküsünün olması, fibromiyalji görülme olasılığını artırır.
    • Enfeksiyon ya da geçirilen hastalıklar: Grip, zatürre gibi hastalıklar ve bazı bakterilerin neden olduğu enfeksiyonlar ile fibromiyaljinin ortaya çıkması arasında ilişki olduğu düşünülmektedir.
    • Duygusal ya da fiziksel travma: Travma sonrası stres bozukluğu ile fibromiyalji arasında bağlantı bulunmuştur.
    • Stres: Uzun süren boyunca kişiyi etkisi altına stres, hassas kişilerde, fibromiyaljinin ortaya çıkmasını tetikleyebilecek etkiler arasındadır.

Fibromiyalji Nasıl Tedavi Edilir?

Fibromiyalji tedavisi, genellikle, semptomları azaltmaya yöneliktir. Şikâyetler azaldıkça, hastanın yaşam kalitesi de artar. Tedavi sürecinde, belirtilerin şiddetine ve ağrının yoğunlaştığı bölgelere göre farklı yöntemler tercih edilebilir.

Fibromiyalji tedavisinde, ağrının şiddetinin azaltılmasına yönelik ilaçlar kullanılabilir. Bunlara ek olarak antidepresanlar ve epilepsi ilaçları da destekleyici olabilir. Kişinin stres seviyesini azaltmak için terapi ve yoga gibi stresi azaltan aktiviteler de önerilebilir.

Ağrının şiddetini azaltmaya yönelik, en etkili uygulamalar ise fizik tedavi uygulamalarıdır. Fizik tedavi sürecinde yapılan egzersizler kişinin yaşına ve ağrıların şiddetine göre belirlenir. Kas ve eklemler doğru şekilde çalıştırıldığında, bölgedeki dokular güçlenir. Bölgedeki hassasiyetin ve ağrıların azalması, kişinin yaşam kalitesini yükseltir ve tetikleyicilerin etkisini azaltır.

Ankara Fibromiyalji Tedavisi

Ankara fibromiyalji tedavisinde, hastanın ağrılarını azaltmak amaçlanır. Tedaviyle birlikte, ağrılara eşlik eden diğer semptomların da azalması beklenir. Fizik tedavi uygulamaları ve beraberinde ağrıya yönelik yapılacak enjeksiyonlar fibromiyalji tedavisinde en etkili yaklaşımlardan biridir. Ağrı ve hassasiyet yaşanan bölgeleri rahatlatmaya yönelik egzersizler, hastanın şikâyetlerini minimuma indirir. Hastalığın seyrine ve kişinin fiziksel özelliklerine göre planlanan bir rehabilitasyon süreci ile kişinin günlük yaşam kalitesi, sağlıklı bir insan ile aynı düzeye getirilebilir.

Fibromiyalji tedavisinde uygulanabilecek fizik tedavi yöntemleri hakkında daha fazla bilgi almak için Ankara’daki kliniğimize ulaşabilirsiniz.