Kireçlenme Ankara

Halk arasında kireçlenme olarak bilinen osteoartrit (dejeneratif eklem hastalıkları), özellikle 50 yaş üstü bireylerde görülen, yaygın bir eklem hastalığı türüdür. Özellikle diz, kalça, el gibi sık kullandığımız eklemlerde görülmektedir. Hastalığın seviyesine bağlı olarak, gündelik aktivelerde ciddi kısıtlanmalar söz konusu olabilir. Örneğin; merdiven inip çıkmak, parmakları hareket ettirmek vb. basit, günlük yaşam aktiviteleri bile oldukça ağrılı bir hale gelebilir.

Kireçlenme ile ilgili sorularınız ve merak ettikleriniz için Ankara’daki kliniğimizle iletişime geçebilir; Uzm. Dr. Nural Aydın’dan randevu alabilirsiniz.

Kireçlenme Nedir?

Kireçlenme, eklemlerin etrafındaki kıkırdağın zaman içinde veya çeşitli travmalar, zorlamalar sonucu aşınması ile meydana gelen bir eklem hastalığıdır.

Eklemler, iki kemiğin birleşmesi ile oluşur.  Eklemi oluşturan bu kemiklerin uçları kıkırdaklarla kaplıdır. Kıkırdakların görevi; eklem hareketi sırasında kemiklerin birbiri üzerinde kaymasını sağlamak ve ekleme binen yükü azaltmaktır. Zaman içerisinde kıkırdak yapısında bozulmalar meydana gelir ve bölgedeki yumuşaklık, kayganlık ortadan kalkmaya başlar (kıkırdak aşınmaya başlar). Kıkırdağın kaybolmaya başlaması ile eklem hareketleri, kemikleri üst üste bindirir. Üst üste binerek, sıkışan kemikler ise eklem bölgelerinde ağrılara sebep olur. Kıkırdaktaki aşınmaya bağlı olarak, ağrıların şiddeti de artıp, azalabilir.

Kireçlenme Neden Olur?

Kireçlenme, farklı faktörlerin etkisiyle meydana gelebilir. Bölgeye bindirilen yükün fazla olması, yükün dağılımında bir problem olması veya kıkırdağın beslenmesi ile ilgili  sıkıntılardan dolayı kireçlenme sorunu ortaya çıkabilir. Genetik faktörler, yaş, kemik ve eklemi etkileyen diğer hastalıkların varlığı gibi faktörler de kireçlenmenin ortaya çıkmasında etkilidir

Gündelik hayatta en aktif kullandığımız, vücudumuzdaki yükten yoğun olarak etkilenen bölgelerde görülme sıklığı da artar. Bu nedenle en çok diz, kalça, omurga ve ellerde görülen bir eklem hastalığıdır.

Kireçlenme Belirtileri Nelerdir?

Kireçlenmenin en yaygın belirtisi bir veya birkaç eklemde hissedilen ağrılardır.

• Ağrının ile birlikte seyreden tutukluk hissi
    • Hareket kısıtlılığı
    • Fiziksel aktiviteler sırasında eklemlerden gelen sesler
    • Şekil bozuklukları
    • Güç kaybı ve eklemde boşalma hissi kireçlenmenin karakteristik belirtileridir.

Hastalığın ilerleme durumu ile birlikte belirtiler değişebilir. Kimi zaman dinlenmekle azalabilen veya ortadan kalkabilen ağrı şikâyetleri, hastalığın ileri evrelerinde kalıcı hâle gelebilir veya şiddeti artabilir. Hastalığın ilerlemesi ile birlikte hareket etmek zorlaşır, işlevsel kayıplar görülür.

Kireçlenme Kimlerde Görülür?

Kireçlenme; yaş, cinsiyet, farklı hastalıkların varlığı, geçirilen travmalar, aşırı kilo gibi birçok etkenle ilişkilidir. Kireçlenme oluşumunu etkileyen başlıca faktörler;

• Yaş: Kireçlenmenin genellikle orta yaş ve üzeri yaşlarda görülen bir hastalık olduğu söylenebilir. Özellikle 40 yaş üstündeki bireylerde daha sık görülmektedir.
    • Cinsiyet: Kadınlarda görülme sıklığı erkeklere oranla daha fazladır.
    • Kilo: Fazla kiloya sahip olmak, eklemlere binen yükü artırdığı için kireçlenmenin ortaya çıkmasında etkili bir faktördür.
    • Travmalar: Zorlanma ile birlikte kıkırdakta aşınmalar ve bozulmalar meydana gelir.
    • Genetik Yatkınlık: Genetik olarak hastalığa yatkın olmak hastalığın ortaya çıkmasına sebep olabilir.
    • Doğumda veya sonrasında gelişen hastalıklar: Özellikle kemik ve eklemleri etkileyen çeşitli hastalıkların (gut, paget hastalığı, doğuştan kalça çıkığı vs.) yaşanması kireçlenmenin oluşmasında rol oynayabilir.
    • Eklem çevresindeki kas güçsüzlükleri ve eklem çevresindeki bağlardaki gevşemeler
    • Sınırlı fiziksel aktivite

. Kireçlenmeden Korunmak İçin Neler Yapılmalıdır?

• Tekrarlayan hareketlerden kaçınmak
    • Kilo kontrolü yapmak
    • Düzenli ve yavaş egzersizler yapmak
    • Ağrılı dönemlerde korse ve destekleyici ekipmanlarla eklem bölgelerini desteklemek kireçlenme riskini ciddi ölçüde azaltır.

Fizik Tedavi ile Kireçlenme Tedavisi

Ankara kireçlenme tedavisi hastanın fiziksel yapısı, kireçlenmenin hangi bölgede ve ne seviyede olduğu etkilidir. Hafif ve orta seyirli kireçlenme vakalarında, çoğu zaman en etkili tedavi yöntemi fizik tedavidir. Fizik tedavi ile hedeflenen; ağrıların azaltılması, hareket kısıtlılığının ortadan kaldırılması ve hastalığın ilerleyişinin engellenmesi/yavaşlatılmasıdır. Bu süreçte ağrıları azaltmak için ilaç tedavisinden de yararlanılabilir. İlaç ve fizik tedavinin etkili olmadığı durumlarda ise cerrahi işleme başvurulabilir.

Ankara Kireçlenme Tedavisi

Fizik tedavi ve rehabilitasyon kireçlenmenin önlenmesinde tek başına bile yeterli olabilir. Önemli olan hastalığın erken teşhis edilmesidir. Fizik tedavi ile kireçlenmeden kaynaklanan ağrıların kontrol altına alınması amaçlanır. Kas  kuvveti güçlendirilir. Kasın daha çok yük taşıması ve yükün ekleme eşit  dağıtılması amaçlanır. Tedaviler genel olarak kas kuvvetlendirmek ve hareket modifikasyonu üzerine yapılmaktadır. Bunun yanı sıra, doktorların yönlendirmesi ile eklemlere sıcak/ soğuk uygulamaları ve diğer birtakım tedavi yöntemleri de uygulanabilmektedir.

Ankara’da kireçlenme tedavisi hakkında daha detaylı bilgi almak için kliniğimizle iletişime geçebilir, randevu alabilirsiniz.