Ankara Çocuklarda Basış Problemleri Tedavisi

Çocuklarda basış problemleri, ayakların yapısı ya da duruşunda meydana gelen bozukluklar sonucunda ortaya çıkan anatomik sorunlardır. Ayakların yanı sıra, bacak ve kalçada meydana gelen sorunlar da çocuklarda basış problemlerine neden olabilir. Bu problemler, genellikle doğuştandır ve erken yaşlarda fark edilebilir. Basış problemleri, çocuğun yürümeye başladığı ilk zamanlarda daha belirgindir. Bu yüzden; ebeveynlerin, çocuğun yürüyüşünü gözlemlemesi, olası bir basış probleminin tespiti açısından önemlidir.

Çocukluk dönemindeki basış problemleri, her zaman tedavi gerektirmeyebilir. Fakat basış sorunlarının erken teşhisi, tedaviye ihtiyaç duyulan durumlarda önemlidir. Çocuklarda basış problemleri tedavisiyle ilgili sorularınız için Ankara’da bulunan kliniğimizle iletişime geçerek Uzm. Dr. Nural Aydın’dan randevu alabilirisiniz.

Çocuklarda Basış Problemleri Nelerdir?

Çocuklarda basış problemleri, doğar doğmaz fark edilebilir. Çocuğun yürümeye başladığı ilk zamanlarda ise giderek belirginleşir. Çocuk, yürüme esnasında adımlarını, içe ya da dışa dönük olarak basıyorsa, basış probleminden söz etmek mümkün olabilir. Bu tip yürüyüş problemleri, çocuğun yürürken dengesini kaybetmesine ya da sendelemesine neden olabilir. Bu durum, uzun mesafeli yürüyüşler için engel oluşturabilir. Çocuklarda en sık görülen basış problemleri şunlardır:

• İçe Basma: Yürüyüş esnasında ayakların, bacağın üst kısmına ve gövdeye göre içe dönük şekilde basması olarak tanımlanan “içe basma” çocuklarda sık görülen basış problemlerinden biridir. Kız çocuklarında daha sık karşılaşılan bir durumdur. İçe basma; kalça kemiği, kaval kemiği ya da ayak kemiklerindeki bozukluklardan kaynaklanıyor olabilir. Çoğu zaman, çocuğun büyümesiyle birlikte içe basma da ortadan kalkar.
    • Dışa Basma: Çocuk, yürürken ayaklarını belirgin şekilde dışa doğru açı oluşturacak şekilde yere basıyorsa, bu durumda “dışa basma” probleminden söz edilebilir. Dışa basma durumu genellikle kalçada ile ilgili problemlerden kaynaklanır.
    • Düz Tabanlık: Normalde, ayak tabanımızın iç kısmında kavis bulunur. “Düz taban” ayak tabanında belirgin bir kavis olmadığı ve tabanın düzleştiği durumları ifade eder. Böyle bir durumda çocuk, ayağının iç kısmıyla yere basar. Bu da yürüyüş esnasında ve sonrasında ağrıya neden olabilir.
    • Yüksek Tabanlık: Ayak tabanında bulunan kavisin normalden daha yüksek olması “yüksek tabanlık” olarak adlandırılır. Bu durum, ayakta şekil bozukluğuna neden olabilir.

Çocuklarda basış problemleri, farklı nedenlere bağlı olarak gelişebilir. Bazı durumlarda bu problemler genetik kaynaklıdır. Kalça ve ayak kemiklerinde var olan bozukluklar da basış sorunları olarak kendini gösterebilir.

Çocuklarda Basış Problemleri Nasıl Anlaşılır?

Çocuklarda basma problemleri genel olarak ayak, bacak ya da kalça bölgelerindeki kas ve kemik problemleri sonucu meydana gelir. Bazı bozukluklar, anne karnında yapılan kontrollerde ortaya çıkabilir. Bunun dışındaki basış problemleri ise, çocuğun yürümeye başladığı esnada fark edilir. Çocuklarda basış problemleri belirtileri genel olarak şunlardır:

• Yürüyüş sırasında ayakların, bacaklara göre içeri ya da dışarı doğru bakması
    • Ayak tabanında kavis olmaması
    • Çocuğun yürümek istememesi ve yürüyüş gerektiren durumlardan kaçınması
    • Yürürken sendeleme ya da düşme
    • Ayaklarda ya da bacaklarda asimetrik görüntü
    • Uzun süre ayakta durunca ağrı hissetme
    • Yürüyüşlerde çabuk yorulma

Bu belirtiler, çocuğun yürümeye başlamasıyla birlikte ortaya çıkar. Bu belirtilerin varlığı, çocukta basış problemi olduğunda işaret edebilir.

Çocuklarda Basış Problemleri Nasıl Tedavi Edilir?

Çocuklarda basış problemleri çoğunlukla doğuştandır. Çocukların basma ile ilgili yaşadıkları sorunlar, genellikle tedaviye gerek kalmadan kendiliğinden düzelir. Fakat belli bir yaştan sonra devam eden basış problemlerinde, tedavi ya da destekleyici birtakım uygulamalar gerekli olabilir. Özellikle ağrının eşlik ettiği basış problemlerinin tedavisinde, uygun tabanlık ya da ayakkabı kullanımı tavsiye edilir. Bununla birlikte, fizik tedavi ve egzersiz uygulamaları da yürüyüşü düzeltmede en etkili tedavi yöntemidir. Germe hareketleri ve yumuşak doku gevşetme gibi egzersizler, çocuklarda görülen basış problemlerinin giderilmesine, adımların sağlıklı ve uyumlu olmasına yardımcı olur. Uygun fizik tedavi ve rehabilitasyon programının uygulanmasıyla birlikte, basış problemlerinin azalması sağlanabilir.

Ankara Çocuklarda Basış Problemleri Tedavisi

Çocukluk döneminde karşılaşılan basış problemleri, tedaviye ihtiyaç duymadan kendiliğinden düzelebilir. Bu gibi durumlarda fizik tedavi yöntemleri, basış problemlerinden kaynaklanan ağrılar için ilk başvurulan yöntemlerdir. Aynı zamanda, uygulanacak bazı ev egzersizleri de basış problemlerinden kaynaklanabilecek yürüyüş ve duruş bozukluklarını giderebilir. Bu egzersizler ve egzersizler için ideal uygulama süreleri, rehabilitasyon sürecinde fizik tedavi uzmanı tarafından belirlenir. Rehabilitasyon sürecinde çocuk ve ebeveynin de bu konuda bilgi sahibi olması sağlanır.

Çocuklarda basış problemleri hakkında daha fazla bilgi almak için kliniğimizle iletişime geçebilir ve randevu alabilirsiniz.